onsdag 29 augusti 2012

STEFAN ANDHE Du har så rätt , så rätt

Hej alla glada bloggar-flickor,s kriver direkt till Er. Jag brukar skriva till Er, att på tisdags-kvällen lägger jag mig alltid med Stefan Andhe. Jag tycker så mycket om hans tankar om ditt och datt.
Denna vecka heter hans kåseri, En orolig själ.
Han skriver, hur det är att ta emot en komplimang. Om någon säger till mig, säger han, vilken snygg kavaj du har, då säger man gärna Den här, det menar Du inte, den är jättegammal. Jag vet vad han menar, jag är så, jag tror inte på beröm, tror gärna att det ligger något annat bakom. Jag kommer ihåg en gång att jag fick en komplimang av en expedit som tyckte jag hade något snyggt på mig. Jag skrattade till och sa, det där går inte med mig, det får Du pröva på någon annan. (så urbota dumt). Vet Ni vad han sa, han sa att svenska kvinnor tager emot en komplimang, som om de fick en säck potatis. Jag har ofta tänkt på det och har faktiskt sagt tack ibland för beröm. Haken är ju det att man inte har det där själförtroendet som behövs, utan bara vill släta över det hela. Bilden tycker jag passar så bra till denna lilla monolog, 3 förtjusande damer som hellre gör grimaser för att inte se så trevliga ut. Om någon ler mot Dig, le tillbaka har någon annan sagt, jag lovar skall försöka.
Kram till er alla.

8 kommentarer:

Monika sa...

Hej allra bästa DU!

Nej någon Hasselblad tror jag inte det är. Vet faktiskt inte vad det kan vara för märke på den kameran. Men förmodligen är den välanvänd. För den låg i en skinnväska som var ordentligt nött.

Du har alldeles rätt i det du skriver. Tror vi kvinnor ofta har svårt att ta till oss. Gör precis samma själv, säger äh! den här gamla paltan!

Men om man tänker efter, så visst blir man själv glad om man säger något fint till någon och man får positiv respons tillbaka.

En god vän till mej har ett väggord som lyder:

Om du möter en människa utan leende. Ge henne ditt!

Andra brukar beskriva mej som: "Hon som alltid ler". Så jag hoppas jag gett många mitt leende på min vandring genom livet :o)

Bilden med de tre söta damerna är jättehärlig! Den skänker verkligen leenden.

Jag sitter kvar här en stund och njuter av din vackra musik. Känns så behagligt rofylld efter en lite stressig dag.

Ha en fin kväll!
Kramar
Monika

Anonym sa...

Ja du Mor ......... det var inte dåligt.Sätt in en bild nästa gång på er när ni gör en grimas inte när ni är er själva. Ha Ha ... kul han va då !!! Ha det så bra så ses vi hos farsgubben på söndag.Men vi hörs nog av via tråden innan dess / Sonen

Anonym sa...

Härligt tanten!

Ann

Livet på Vestergård sa...

Ja visst kan det vara svårt att ta emot beröm. Man får träna på det där.
Kram Kicki

Hannis sa...

Kloka ord!
För visst är det så att vi är dåliga på att ta emot beröm!
Som han sa: Som en säck potatis.

Har inte tänkt på hur det känns för den som ger komplimangen att få en ursäkt till tack istället för ett leende och riktigt tack.
Bra tankar!

Må så gott idag/Hannis

Hannis sa...

Kloka ord!
För visst är det så att vi är dåliga på att ta emot beröm!
Som han sa: Som en säck potatis.

Har inte tänkt på hur det känns för den som ger komplimangen att få en ursäkt till tack istället för ett leende och riktigt tack.
Bra tankar!

Må så gott idag/Hannis

Fågel Blå sa...

Kloka ord min vän!
Skojsig bild,,
Ja vad vore livet utan lite skojsigt!
Kramar Kathrine

Mamma C sa...

Mycket kloka och tänkvärda ord.
Puss