fredag 13 juli 2012

Ser jag SPÖKEN mitt på ljusa dagen undrar bara ??

God morgon alla bloggvänner, sovit som en gris. I går hände det, jag hade precis tvättat golven klart, skulle ta mig en kaffetår. Då ringde det på dörren, det var konstigt, för här kommer aldrig någon och hälsar på. Jag kollar alltid i ögat på dörren innan jag öppnar. Jag har främmande ofta, men då har vi bestämt dag och tid. Eftersom jag jämt är på besök hos maken och mina vänner vet det.
Utanför dörren stod det två personer som jag inte kände igen, en med stora mörka glasögon, den andra var lång ingen bekant. Den med glasögonen ringde en gång till på dörren, samtidigt öppnades brevlådan och jag blev kollad genom den, jag öppnade brevlådan ännu mer, men slog igen den med en jäkla fart. Personen tog ett steg tillbaka och jag öppnade dörren, höll i handtaget så jag fort kunde slå igen dörren. Utanför stod min mans kusin och make, herregud vad gör Du sade hon. Ja inte väntade jag på Er, sade jag. Ta av Dig glasögonen inomhus så jag ser vem Du är. Att jag blivit lite väl försiktig beror på för 14 dagar sen, en söndageftermiddag ringde det på och jag öppnade. Det var en ung flicka med ett vanligt block i handen, hon ville komma in och tala om ett nytt elavtal och abbonent. Jösses sade jag jobbar ni söndagar med sådant. Jag tackade nej och stängde dören. Det var ju bara att hon ville komma in. Det har hänt här att folk blivit av med både värdesaker och pengar. Jag berättade för Färdtjänst-chauffören på måndagen. Han sa att jag skulle ringt polisen med en gång. Man brukar ju få ett meddelande om något sådant är på gång. Nåväl vi fick en trevlig stund i går kväll, och ett gott skratt åt varandra, men man kan inte vara nog försiktig.

7 kommentarer:

  1. Förstår att du blev nervös!
    Obehagligt att människor försöker lura sig in och ta andras saker!

    Men trevligt att det var riktigt främmande som kom för en fikastund.

    SvaraRadera
  2. Finns det inget "öga" på din ytterdörr? Kanske skulle du fundera på att skaffa ett sånt. Otroligt fräckt att komma på en söndag (!!) och försöka luras att tala om elavtal. GGRRRR Bra att du förstod att detta inte var ok./M

    SvaraRadera
  3. Jag förstår verkligen att du är försiktig, det skulle även jag vara trots att jag är "relativt" ung.
    Kram Jannike

    SvaraRadera
  4. Hahahaa! Roligt att läsa. Jag förstår att du blev orolig, du skulle frågat vem det var genom brevinkastet innan du öppnade.! Det där med tjejen som kom och skulle sälja elavtal, det låter onekligen som en bluff & som du säger har man ju läst på i tidningen och på nätet att det är mycket bluffare som tar sig in och snor alla diamanter. Usch, det var tur du inte släppte in henne!

    Kram, ses söndag!! :D

    SvaraRadera
  5. Det är bra att du är försiktig, det är så mycket konstigt folk som stryker omkring nuförtiden. Jag har också blivit mycket mer försiktig, även med att alltid låsa om mig, vilket jag inte alltid gjorde för några år sedan :-).

    Ha en fin helg i regnrusket!

    Många kramar
    Bitte

    SvaraRadera
  6. Ja, det är bra mamsen att du inte öppnar för vem som helst. Vet aldrig vad det kan vara för någon fast dom ser trevliga ut.
    Vi har precis käkat en sillmacka nu och sitter på altanen. Utanför regnar det, Så ovanligt ;)
    Kramis

    SvaraRadera
  7. Kikar in och önskar dig en underbar helg. Kram från Maria ♥

    SvaraRadera