torsdag 21 juni 2012

Våra fina minnen,Prästkragefält och Blåklint

Vilka minnen som kommer tillbaka, när vi var unga min gubbe och jag. Det är 65 år sen, där jag bor nu var bara fält med Prästkragar och Blåklint, hit gick alla för att plocka till Midsommarstången eller till en kruka att ha någon stans. Längst ut i kanten på gärdet kom vackra Vallmon senare fram. När jag ser alla hus omkring mig nu, är det svårt att tänka sig hur det var då. Jag kommer ihåg att vi sa då, precis som nu för tiden, De bara förstör allt, men bostäder behövdes ju. Men det tänkte man ju inte på när  man var 15 år.
Jag bodde ju bara på orten på somrarna, bodde ju i vår sommarstuga som det hette då. Jag och min kompis gick till Folkets Park för att fira midsommar.Vi kunde ju inte dansa, så vi trodde allt var kört men konstigt nog fick vi tag i en var sin kille där ändå. Fast vi var från "stan", vi fick ingen puss alls första gången, varken kompisen eller jag. Det dröjde faktiskt ganska länge, Gud vad jag längtade efter den. Att jag tänker på detta nu, beror på att jag fått ett Mail från mitt barnbarn, som har träffat sin första pojkvän hon är 17 år. Jätterart foto på dem, när han tog studenten nu, herregud hon var ju liten nyss min lilla gumma.Usch vad tiden rinner iväg, men den rår man inte på. Lite funderingar över kärlekens mysterier, på både gott och ont. Glad midsommar nu till Er alla  från en pratsjuk gumma.

8 kommentarer:

Mamma C sa...

Ja åren springer iväg med en i en väldans fart när man tänker efter. Tänk att lilltösen kilar stadigt med en kille. Ja hon växer hon med.
Puss och kram vi syns i morgon.
Kram Mamma C

GryNoKa sa...

Vakre prestekrager og minner!
Ønsker deg en flott midsommer!
Klem :)

Majberggrens's Värld sa...

Fint inlägg! Och visst minns även jag många spännande midsommarkvällar med dans i Folkets Park när man fyllt 15 år. Jag gick i dansskola och där satt alla pojkarna på ena sidan och vi flickor på den andra....Oh vad olidligt spännande när de kom där över golvet och bugade sig och frågade om lov....önskar dig TREVLIG MIDSOMMARHELG!/M

Bromans Bravader sa...

Önskar dig en glad midsommar söta Hajan!
Kram Jannike

Livet på Vestergård sa...

En rikrigt glad midsommar till dig med!
Kram Kicki

Bitte sa...

Ja, det är otroligt så tiden går! Jag kan också minnas grönområden häromkring som numera är bebyggda, även en hel del vackra träslott från 1800-talet som revs för ett trettiotal år sedan... :-(.

Jag minns att du frågade om vår flytt? Just för tillfället verkar det inte bli någon flytt, då jag och säljaren inte är överens om priset ;-). Kanske är det lika bra för jag har känt mig så otroligt trött och sliten de senaste veckorna. Det är en mening med allt, som morfar brukade säga :-). Jag behöver nog vila upp mig lite först.

Önskar dig och de dina en riktigt Glad Midsommar!

Många kramar
Bitte

maria sa...

Glad och fin midsommar önskar jag dig! :)

Kram♥ Maria

Viola sa...

HA EN FORTSATT SKÖN HELG, KRAM