måndag 4 juni 2012

Nu längtar man verkligen efter bättre väder

Måste pigga upp oss lite med gamla tider, från vårt Sommarboende
på landet. Här bodde vi fyra och hade det underbart. Då var det sol och härligt. Kor som gick och betade i hagen, blommor överallt som barnen och jag var och plockade, av alla de slag. Maken gick i väg tidigt och fiskade Laxforell i bäcken, det tyckte han om. Fisken gömde sig i skuggan, och man skulle vara tyst, så jag fick aldrig följa med på det fiskandet. En gång i veckan kom en varubuss, och jag tyckte det var jättehärligt och spännande.Varje kväll gick vi och såg på när korna skulle mjölkas, då fick vi köpa mjölk direkt av bonden. Detta är 46 år sedan, nu får man nog inte det, för nu skall väl mjölken gå iväg till Mjölkcentralen först ??? vet inte det kanske är att ta i. Men det var lite enklare förr ibland.Vi hade två sjöar att välja på när vi ville bada. Sen gick vi till en trädgårdsmästare varje veckoslut för att köpa en vacker bukett med tårtpapper om skaften. Han kunde verkligen göra buketter. Vår dotter fick en bukett av honom om han fick en puss på kinden, och han var långhårig och skäggig. Men hon knep ihop ögonen och pussade till, hon gillade inte det. Men vad gjorde hon inte för en gratis vacker bukett blommor. Sonen fick vara med och köra hästen det var nog två härliga somrar. Men sen saknade de kamrater och annat som inte fanns där. Och huset på bilden blev sålt och vi fick ett annat boende som inte var lika roligt, och barnen började skolan med, då kom allvaret kan man säga. Men underbart att tänka tillbaka på. Vi har nog aldrig haft så mycket främmande som vi hade på den tiden när vi hade sommarnöje. Ester, Ester jag tänker på Martin Ljungs monolog så var det emellanåt.

7 kommentarer:

Mamma C sa...

Detta var riktig härlig svensk sommar. Som barnen i Bullebyn nästan. Kossor, ängar, bäckar, sjöar och ladugårskatter. Kan det bli så mycket bättre.
Puss

Vardaxlyx sa...

HÄRLIG blogg du har =)
dig kommer jag att besök fler gånger!
Kramkram

Majberggrens's Värld sa...

God förmiddag får man väl säga. För mig som somnar runt 01 är det ju morgon.....låter härligt ditt sommarminne, tom bättre än mitt Rom tror jag./M

Anonym sa...

Kommer även ihåg Han med godis på dragkärran . Undrar vad han gör i dag ? Är säkert försäljare.. Jocke vid Bärsjön också en skön lirare. Det är en del minnen som dyker upp så nog var det härliga sommrar allt. Nu har det gått 2 min så åter till min BLOGG(Sv.Spel).
Gött Mos / Pera
Ps! Hoppas du förstod att det sista var ironi till mig själv.
Jag vet! vad är 2 min när ett dygn består av 1440 min. Skärpning !! Ds!

Katta sa...

Vilket mysigt sommarställe och vilka sköna avslappnade somrar det var förr. Minns mina barndoms sommrar när man stannade på landet hela somrarna motför nu en stressad vecka eller två. Tack för din söta kommentar hos mej, den värmde :) Kram Katta

Bromans Bravader sa...

Wow, vilket ställe. Så underbart du beskriver, jag riktigt ser er framför mig hur härligt ni hade det.
Kram Jannike

Fågel Blå sa...

Åhh sånt fin ställe!
Och så mysigt det låter det du berättar, ja det var mysigare förr, det var mer känsla i allt!
Hoppas du får en fin Nationaldag
Kramar Kathrine