torsdag 31 maj 2012

Visst var det kul på Kollo

Tack kära Tre Tanter som väckte mina minnen angående kollo. Jag trivdes väldigt bra, men var lite rädd när jag åkte iväg. Mitt första kollonibesök var vid Fridensberg på norra sidan Kolmården. Då fick man åka båt dit, jag åkte med en som hette Barbro. Så fint hade jag inte åkt förut. Den lade till vid olika bryggor i Bråviken. Vi var inte många barn där, kanske 10-12 st. Jag stammade på den tiden och ville inte gärna tala med vem som helst. Men där var det ingen som brydde sig om att jag hade det talfelet. Där lärde jag mig simma en flicka hette Vivi Daun, hon var särskillt bussig. Lever hon nu måste hon ju vara omkring 90 år, vilka tankar som poppar upp tack vare dessa trevliga Tre Tanter. Enda felet från det besöket var att jag fick löss i håret. Det fanns även på den tiden, mer än vad det är nu. Somrarna där på kom jag till Östervik, där var vi många barn. Både flickor och pojkar, där var jag mest hos Tanterna som jobbade där. Kommer inte ihåg att jag hade någon riktig kompis.Men det var så mycket som hände där, olika lekar där alla kunde vara med i allafall. Pojkarna hade byggt ett jättefint område med kojor såg ut som en lappby. Varje sommar kom det en privat båt dit, nästan lika stor som Barbro. Den ägdes av Sterns ägare, Berman hette han. De hade med sig massor med gott som räckte till oss alla. Killarna fick dyka ifrån hans båt, vi andra hoppade från den fina bryggan vi hade. Där var jag 2 somrar, det var ju behovsprövat man fick ju söka om plats, efter vad jag förstår. Där var det ordning på torpet, man blev av lusad så att säga. De kollade alla barn ofta, det var väl bra. Många pojkar valde att raka av sig håret för att slippa Finkammen. Jag undrar om det finns sådana kolonier nu för barn? Dessa år var 1937-1940, jag kommer bara ihåg positiva saker från dessa år. Nu skall jag börja min dag med Havregrynsgröt + lite kaffe, det duger det med.

6 kommentarer:

Monika sa...

Hej!

Vad roligt att läsa om din barndomssomrar på kollo. Jag bara älskar Tre Tanters blogg. Den har väckt så många minnen till liv från min egen barndom. Tänk vad man glömt mycket. Men så läser man hos Tre Tanter och minnena återvänder. Härligt! :o)

Ha en alldeles underbar dag!
Kram
Monika

Vardagslyx sa...

Vilka härliga minnen! Jag har aldrig varit på kollo, vet inte om jag hade tyckt om det som barn. Men jag tror nog mina egna barn skulle gilla det:)

Ha en bra dag!

Pernilla

Viola sa...

Vilken härlig löäsning :) ha en fin helg, kram

Mamma C sa...

Jo visst finns det kollo nu med. Kan inte tänka mig att det har tagist bort. En fin och trevlig läsning var det i allafall.
Kram från mig.

Anonym sa...

Svärsonen här igen...

Jodå..Jag googlade på Österviks barnkoloni...

det här var vad jag fick fram lite snabbt

Österviks Barnkoloni
Tel: 0125-130 58
Besöksadress
Rönö Stäk
610 27 VIKBOLANDET

Jo ditt bloggprat fick även minnen att dyka upp hos mig, minnen som nog inte ens Mamma C vet om, fråga mig innan snapsarna *s* på midsommarafton så ska jag berätta dom för dig.

Ps. jag var där på Majblommans barnkoloni tidigt 60 tal...Den enda kille jag minns därifrån är ja du känner han oxå...
Håkan Whållberg...alias "Olga" Nä nu ska jag sova, snart går väl du upp *s* vi ses o hörs redan på Lördag

Martina sa...

Vad skönt det låter med en plats på jorden där man bara kan vara sig själv, sådana platser borde det finnas fler utav!

Puss fina farmor!