fredag 18 maj 2012

Jo visst är det Hajan med sin gubbe

Nu är jag nostalgisk, men har haft tid att tänka efter lite. Var sjutton tager tiden vägen? Det har jag undrat över förr på Bloggen. Detta kort är från en semester som vi gjorde i Juli 1992. Det var en resa i SJs regi, mycket välplanerad.Vi åkte tåg i sov-kupeer, resten med buss. Bussen hade vi sedan i 10 dagar och såg oss omkring, var inne i Norge 2 dagar med. Vi var stationerade på hotell Sparta i Älvsbyn det var jättebra rum, hel pension med mat osv. Bodde på Björkliden vid Lapporten 2 nätter, vi var överallt. Älvar och  forsar på löpande band. Något vi aldrig glömmer och brukar tala om var Kåkstaden vid Malmberget. Där börjades tidigt att brytas malm. Jobb fanns men inga bostäder, det byggde de själva av lådor som sprängmedel kommit i. Det var ju liknande precis som guldsruschen i Nord Amerika. En särskild lokal för kyrkobesök, två biografer Roxy och Norden. Det var ju mycket supande med, fanns två salooner. 1888 var den största malmruschen, transport blev ju järnvägen så småningom. När vi gick där och fotograferade, det fanns ju affärer där med, så fick jag se, Kom in och tag ett fotografi i kläder från denna tid. Oh vad jag ville, men jag tänkte det går aldrig min gubbe med på. Men kan Ni tänka Er han sa ja. Det var så roligt det var en kvinnlig fotograf som hade detta jippo, hon fick säga till oss att vi skulle vara allvarliga, man skrattade inte förr i tiden på kort. Jag tyckte kortet blev så bra, så vi gjorde det till Julkort och gladde många med den julen. Det är över 20 år sen, men lite lika oss nu, är vi faktiskt. Slog upp på Google i dag, om kåkstaden, och en bild där var från 2005, så det kanske finns kvar något ännu. Ja det är tider som flytt, men trevligt var det

6 kommentarer:

Mamma C sa...

Det där kortet känner jag igen :). Vi har det på vår vägg och det är jättebra tycker jag. Nog rusar tiden på alltid. Vi syns i morgon.
Nu ska jag hoppa i säng.
Kram

Viola sa...

VILKET UNDERBART FOTO OCH HÄRLIGT MINNE :) HA EN SKÖN HELG, KRAM

Katta sa...

Åh vad kul! Jag jobbade en sommar på Liseberg med att ta sådana foton det var roligt. Kram Katta

Nyanser av vitt sa...

Vilket vackert par på ett vackert gammalt kort.
Kram Agneta

Fågel Blå sa...

Åhh så fiiiint!
Ha en fin helg
Kramar Kathrine

Rapport till Vänfors sa...

Vilken härlig bild:) Kanske är det så att vi är våra minnen? Det ger hopp att tänka så i alla fall för man kan alltid skaffa sig nya om de gamla inte känns bra.
Kram Annika