onsdag 23 maj 2012

Fyra glada tanter på krogen , skål

Så kom vi tanter iväg, äntligen. Förra gången var det ju en som ramlat och slagit sig, så då blev det ju inte av. Men i dag så träffades vi vid Krogen i vårt samhälle. Två tanter kom på bussen från staden, och jag och en till kom med våra rullatorer till plats för vi bor nära.Vi skulle ju gratulera lillflickan i juntan som nyss fyllt 80 år. Hurra, Hurra för henne. Det blev ett fint gratulationskort med vers och 300:- i kort för att handla på. Jag hade fixat fotografier sen de var hos mig sist, kort på maten och oss själva. I dag tog vi Krogens specialitet Kokt gös med god Medelhavssås till. Såsen gjord på Hummerfond, grädde och valfria kryddor, vitt vin och citron.Till efterrätt tog vi kaffe och en god röra med glass och chokladsås till.
Jag var så ledsen för jag orkade inte all mat, vet Ni han var så snäll krögaren att jag fick resten i en matlåda, jätterart tyckte vi. Jag glömde att säga vi åt en jättegod sallad först, med gott hembakat brytbröd till. För 4 personer gick detta till bara lite över 1000:- med dricks. Servetrisen fotade med min kamera så det kommer kort en annan gång. Men sen satte Färdtjänsten till det så det inte skulle sluta som vi ville. Stadsborna åkte hem på 16.20, jag skulle hämtas utanför Konsum kl 17.05. Då ringde min mobil(gud bevara den) och de meddelade då att jag inte kunde få åka förrän 17.45. Jag tänkte det får väl gå det är ju inget man kan styra. Då kommer det en TUVA bil, släpper av en dam och åker bara iväg. Jag ringde då och undrade varför, ja vi har ombokat så nu kommer den 18.20. Dåligt med folk skyllde de på. Men jag vet inte vad det beror på, men man märker ju att de inte vet ett dugg hur vägar och gator går i vårt samhälle. Det är botten just nu, alla chaufförer säger det med.
Ja det var lite nytt, snart skall jag berätta om min andra kompis vovven Orwar.Till honom är jag gammelmormor. Kram till Alla

7 kommentarer:

  1. Hallåj! :o)

    Vad roligt ni haft. Och maten lät underbart god. Fiskrätter är min favorit. Synd att en så fin dag behövde strula till sig på slutet.

    Må så gott och trevlig pingst!
    Kram
    Monika

    SvaraRadera
  2. Lät mycket gott det ni åt. Så snällt att du fick en liten doggybag med dig hem. Men dessa Tuva bilar är ju inte riktigt kloka. Tur att du inte skulle på ett läkarbesök eller något annat med inbokad tid.
    Puss och kram

    SvaraRadera
  3. Låter som en jättefin kväll och god mat. Sen vet inte jag vad Tuva är för något men har viss erfarenhet av färdtjänst här i Göteborg. Helt otroligt i vissa lägen! Man kan få de mest krångliga och invecklade förklaringar till varför man måste vänta över 1 tim när det står en ledig taxi precis utanför .....men vad hjälper det och som du säger så lägger man ofta ut beställningstjänsten i tex Polen, Balkanländerna mm.

    SvaraRadera
  4. Du skriver så livaktig, det er koselig å lese. Det høres ut til at du hadde det fint sammen med dine venner, god mat og godt selskap. Dumt at du måtte vente så lenge på bil skyss. Jeg har vært på ferie(semester) hos mine barn i en god uke. Jeg har koset meg med mitt barnebarn og feiret 17. mai i Trondheim. Nå er det endelig blitt vår hos oss, så da blir det litt utendørs-arbeid i haven. Ønsker deg en fin dag! Klem fra Gry :)

    SvaraRadera
  5. Jamen det är väl typiskt att en sån fin kväll ska avslutas på ett sånt sätt med Färdtjänsten. Har ju hört mycket om den och det är ju inte alltid det fungerar som man vill.
    Tur att ni hade en härlig kväll i alla fall, och Gös var längsen jag åt.Det blev jag sugen på nu :))
    Kram
    MArie

    SvaraRadera
  6. Vad trevligt att gå ut och äta med väninnor. Låter som en bra dag, ser fram emot att få se bilder.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Härligt ni verkar haft det! Men, som du skrev, så synd att det inte alltid klaffar som det ska med de där jäklas bilarna.. Hörde om det senaste från mamma, hoppas såklart på bättre tider! Hoppas du riktigt sitter & njuter på balkongen nu när det är så fina dagar. Puss lilla mormor.

    SvaraRadera