söndag 29 april 2012

VINTERN RASAT UT/FÖRSTA MAJ VÄLKOMMEN

Minnen från andra sorters Valborg och Första Maj.Nu tänker jag på År 39-40 talet.Vår sista April var alltid i Folkparken i Norrköping. Där var det en fin brasa och farbröder, som sjöng så vackert.tänk redan då tyckte jag om dessa sånger. Jag kommer inte ihåg att det fanns något att äta eller dricka. Det gjorde vi nog hemma sen.Vi bodde på Kungsgatan så det var nära hem. Eftersom jag är en arbetarunge skulle vi gå i demonstrationståget första Maj
det var alltid pappa och jag som gick i dom.1946 hade jag min första lön, då köpte man alltid något nytt att ha på sig. Hur kallt det var även då, så skulle man ha det nya på sig. Hatt var modernt också oh vad fin man var.Tåget gick ju till Folkets Park massor med folk det var verlkligen fest. Där var det ju karusell och tombolor, sen hängde vi vid räcket till dansbanan för att kolla på de som fick dansa.Sen träffade jag min gubbe det året så då fick jag dansa oxå.
Men i några tåg gick vi inte längre, man ville inte visa liksom åt vilket håll man lutade. Så larvigt kunde det vara som väl är, så är sådant borta nu för tiden. Det enda jag skall fira i år är Lunda studenterna och vårsångerna underbart tycker jag. En glad sista April och första Maj önkskar jag er alla.

6 kommentarer:

Mamma C sa...

Här ska det inte firas något speciellt heller. Vi hörs i morgon på telefon.
Kram och natti

Viola sa...

Där stod man som liten flicka och ofta frös komme jag ihåg..vi var oxå ofta där..kommer ihåg att man då skulle kläs sig fint..brun clubbläzer med vit plisserad kjol och så barbent med knästrumpor..var ett minne som nu dök upp, ha en fin helg, kram

Majberggrens's Värld sa...

Hej!Tack för hälsningen. Blommorna är en bild från vårt växthus och bilden på brasan är förra årets Påskbrasa hos svägerskan, bor i Hamburgsund.
Visst minns jag, är från Västmanland, alla "sista april" när vårkläderna i alla väder , bara skulle på, och man frös och frös men i ungdomen blev jag aldrig förkyld! Härliga tider var det !

Bitte sa...

Tack för dina fina hälsningar hos mig, vad roligt att du tyckte om löparen! :-)

Jag blir så nostalgisk när jag hör den vackra pianomusiken "Brusa högre lilla å", den spelade jag ofta som tonåring och den är fortfarande en av mina absoluta favoriter.

Vad härligt att höra om dina minnen kring Valborg och Första maj. Jag tycker att det är så tjusigt med hatt, synd att det inte är modernt nu!

Önskar dig en riktigt fin Valborg!

Kramar
Bitte

Anonym sa...

Mina minnen av Valborg saknas och 1'a Maj är som ett töcken förstår inte vad det kan bero på (skojar bara)klart jag minns. Nå'n brasa blev det inte i år hade "jouren" . Kanske masar mig ned till Promenaden för att beskåda MC-kortegen och alla "Rackarbilar" på 1'a Maj.
Ha det / Sonen

Monika sa...

Hej! :o)

Vad roligt att du hittat hela långa vägen till min blogg. Så trevligt att läsa ditt "Vardagsprat". Och jag formligen älskar Brusa högre lilla å... så nu sitter jag här och njuter av den vackra musiken.

Hoppas du tittar in till mej fler ggr. Jag kommer alldeles säkert tillbaka hit igen på fler besök.

Må så gott och njut av Sköna Maj!

Monika