torsdag 5 januari 2012

Vad skall jag ha till mat i dag?

Visst är det svårt detta med vad man skall göra för mat varje dag. Jag öppnade frysen och kollade det
finns massor, men det tager ju längre tid. Man måste ju vara förutseende kvällen före, så det bliver
upptinat. Jag vill ha något som går fort. Då tager vi kylskåpet, ja där finns kokt potatis, falukorv, ansjovis. Nu klingar det till, ansjovisen förstås. Förr gjorde jag en rätt när det var i slutet på månaden. Man gör en bechamelsås, blandar i en liten burk Ansjovis och låter den smälta ner i såsen. Skiva den kokta potatisen i en smörjd form, häller denna såsblandning över. Riv lite ost över (ostkanter finns alltid). Sätt in detta i ugnen 175 grader tills det börjar få lite färg. En knäckemacka till och ett glas öl, så har man en bra lunch. Så gjorde jag i dag, har ju bara att värma den i mikron när jag kommer hem från min man. Denna rätt har jag nog inte gjort på 10 år, men vad bra att minnet finns kvar ibland.
Nu kommer snart min färdtjänst, så tack för i dag, från en påhittig Hajan

2 kommentarer:

  1. Lät både gott & enkelt att göra.. Idag har jag varit i väg & tagit den sista sprutan för hepatit A&B något de rekommenderar när man reser till Thailand. Är lite öm men annars gick det över förväntan bra. Puss.

    SvaraRadera
  2. Här blev det fisk idag oxå när vi kom hem från jobbet. Du är riktig påhittig du. Så jag vet vad jag fått mitt ifrån.
    Kram på dig.

    SvaraRadera